Henri Marie Coanda, s-a nascut la 7 iunie 1886, in Bucuresti si a incetat din viata la 25 noiembrie 1972, la Bucuresti. A fost un inginer roman, pionier al aviatiei, inventator al motorului cu reactie, constructor de avione si descoperitor al efectului Coanda, membru al Academiei Romane. Incepe studiile la Scoala "Petrache Poenaru" din Bucuresti (1895), apoi al Liceului Sfantul Sava (1896), unde a urmat primele 3 clase, dupa care, la 13 ani, a fost trimis de tatal sau, care voia sa-l îndrume spre cariera militara, la Liceul Militar din Iasi (1899). Termina liceul în 1903 primind gradul de sergent major si îsi continua studiile la Şcoala de ofiteri de artilerie, geniu si marina din Bucuresti. In 1904, este trimis la Technische Hochschule (Universitatea Technica) din Berlin-Charlottenburg. In 1905 Coanda construieste un avion-racheta pentru armata româna. Între 1907-1908 a urmat de asemenea cursuri universitare în Belgia, la Liège, si la Institutul tehnic Montefiore. În 1908 se întoarce în tara si e încadrat ofiter activ în Regimentul 2 de artilerie. Paraseste aramta, iar in 1909 se inscrie la Paris la Şcoala superioara de aeronautica si constructii, pe care o absolva in 1910. Cu sprijinul lui Gustav Eiffel si a lui Paul Painlve, face mai multe experimente privitor al tehnicile aerodinamice, descoperind si efectul Conada (tendinta unui jet de fluid de a se atasa de obiectul aflat langa jet). Construieste la Paris primul avion cu propulsie reactiva (fara elice) pe care il prezinta la Salon international aeronautic de la Paris 1910. In timpul testelor cu avionul, acesta scapa de sub control si se izbeste de un zid, Coanda scapa nevatamat. Între 1911-1914 Henri Coanda a lucrat ca director tehnic la Uzinele de aviatie din Bristol, Anglia si a construit avioane cu elice de mare performanta, de conceptie proprie, numite Monoplane Bristol Coanda (Bristol TB 8, din care s-au construit 37 de bucati). Se reintoarce in Franta, unde lucreaza la Fabrica Delaunay-Belleville (constructori de automobile de lux) construieste trei prototipuri de avione, printre care si Coanda 1916 (care avea doua elice situate aproape de coada avionului). In 1934, primeste un patent francez, pentru efectul Coanda. In 1935, dezvolta conceptul "Aerodina Lenticulara", privitor la glisarea unor obiecte pe suprafeta apei. In 1969, se reintoarece in Romania si devine Director al Institutului de creatie stiintifica si tehnica (INCREST), iar în anul urmator, 1970, devine membru al Academiei Române. Henri Coanda moare la Bucuresti, pe data de 25 noiembrie 1972, la vârsta de 86 de ani.
-