Am un mare interes in educatie, si cred ca toti avem. Avem un imens interes investit in ea, partial, pentru ca educatia este ceea ce ar trebui sa ne duca spre viitorul ce nu-l putem intelege. Daca ne gandim, copii care incep scoala anul acesta se vor pensiona dupa 2076. Nimeni nu are nici o idee cum va arata lumea in acel moment. Nu stim cum va arata nici peste cinci ani si totusi, prin educatie, ne pregatim pentru viitor.
Copii au o capacitate de inovare extraordinara.
Copii au acest curaj de a incerca . Nu conteaza daca nu stiu, ei vor incerca oricum, nu le este teama sa greseasca. Acum nu vreau sa spun ca a gresi este acelasi lucru cu a fi creativ. Ceea ce stim este ca daca nu esti pregatit sa gresesti, nu vei veni niciodata cu ceva original. Si pe cand ajungem adulti, cei mai multi dintre noi pierdem aceasta capacitate, ne este frica de greseala, si ajungem sa practicam anumite meserii in felul acesta, ba mai mult de atat, traim cu teama de a nu gresi, de a esua. Acum in sistemul national de educatie, Sa gresesti este cel mai rau lucru pe care il poti face. In consecinta, oamenii sunt educati sa ii piarda capacitatile creative.
Creativitatea nu este dobandita pe masura ce crestem ci pierduta. Mai bine spus, suntem educati sa o pierdem.
De ce se intampla asa?
Fiecare sistem educational de pe Pamant are aceeasi ierarhie a disciplinelor indiferent de continent, tara, ce vrei tu.. Pe primul loc sunt matematica si limbile, apoi stintele umaniste, iar ultimele sunt artele. Si in aproape fiecare sistem, de asemenea, exista o ierarhie in cadrul artelor. Pictura si muzica au de obicei un statut mai ridicat in scolii decat teatrul si dansul. Nu exista un sistem educational pe Pamanat care sa ii invete dansul in fiecare zi pe copii in acelasi mod in care ii invata matematica, de exemplu.
De ce?
Cred ca matematica este importanta dar cred ca si dansul este important. Copii danseaza tot timpul, cu totii o facem. Daca ar fi sa vizitezi sistemul de invatamant, ca si extraterestru, ai spune "La ce foloseste sistemul public de educatie?"
Cred ca ar trebuie sa privesti - daca te uiti la rezultate, la cine reuseste in acest sistem, cine face totul asa cum ar trebui, cine sunt castigatorii - ar trebui sa concluzionezi ca intregul scop al sistemului de educatie publica in intreaga lume este de a produce profesori universitari.
Sistemul nostru de invatamant este construit pe ideea de abilitate academica. Si exista un motiv Intregul sistem a fost inventat - in jurul lumii. Nu au existat sisteme publice de educatie inainte de secolul 19. Toate au fost implementate pentru realizarea nevoilor industrialismului.
Astfel ierarhia se bazeaza pe doua idei:
- In primul rand, ideea ca cele mai folositoare materii pentru munca sunt cele mai importante. Probabil ca ati fost indepartati de lucruri ce va placeau in scoala cand erati copii, pe motiv ca nu veti obtine niciodata o slujba facand acel lucru. Nu canta, nu vei fi un muzician.... si multe altele.
- Iar a doua idee este abilitate academica, ce a ajuns sa domnine viziunea noastra asupra inteligentei, pentru ca universitatile au creat sistemul dupa propria lor imagine, dupa modul lor de a vedea lucrurile.
Daca ne gandim la asta, intreg sistemul public de educatie din jurul lumii este un proces prelungit de intrare la universitate. Iar consecinta este ca multi oameni talentati, destepti si creativi, cred ca nu sunt, pentru ca lucrul la care erau buni la scoala nu era apreciat.
Brusc, diplomele nu mai valoreaza nimic. La inceput, daca aveai o diploma, aveai un loc de munca, iar daca nu aveai un loc de munca era pentru ca nu iti doreai unul. Dar acum toti cei cu diplome de cele mai multe ori se intorc acasa, pentru ca ai nevoie si de un master unde inainte era suficientra o licenta, si acum ai nevoie de un doctorat pentru cealalta. As caracteriza fenomenul ca un proces de inflatie academica. Si indica faptul ca intreaga structura a sistemului de educatie fuge de sub picioarele noastre.
Am sa va spun o poveste despre o femeie extraordinara, probabil multi nu au auzit niciodata despre ea, se numeste Gillian Lynne. E coregrafa, a facut coregrafia pentru "Fantoma de la Opera'.
Cand era in scoala, era un elev problmea iar. Cei de la scoala au trimis o scrisoare parintilor in care au spus "Credem ca Gillian are o problma de invatare, nu se poate concentra, este agitata." Parintii s-au dus cu dansa sa o vada un specialist A intrat in cabinet impreuna cu mama ei si a fost pusa sa stea pe un scaun undeva mai departe. A stat pe acel scaun timp de 20 de minute, timp in care mama ei a avut o discutie cu acest medic despre problemele pe care Gillian le avea la scoala.
La sfarsit doctorul a mers langa Gillian si i-a spus "Gillian, am ascultat toate aceste lucruri pe care mi le-a spus mama ta, si trebuie sa vorbesc cu ea intre patru ochi". Au iesit si au lasat-o, dar pe cand ieseau din camera el a pornit radioul de pe birou. Si cand au iesit din camera, el a spus catre mama ei, "Doar stati si priviti-o". In momentul in care au parasit incaperea, Gillian era in picioare miscandu-se pe ritmul muzicii. Atunci medicul i-a spus mamei "Doaman Lynne, Gillian nu este bolnava, este dansatoare. Duceti-o la o scoala de dans." Asta a si facut....
La un moment dat, a obtinut o auditie pentru "Scoala Regala de Balet", a devenit dansatoare solo si a avut o cariera extraordinara. A absolvit "Scoala Regala de Balet", a infiintat propira societate "Societatea de dans Gillian Lynne". este responsabila pentru undele din cele mai de succes productii muzicale de teatru si este milionara.
Altcineva ar fi pus-o sub medicatie pana s-ar fi linistit
Asta este o poveste adevarata!!
Cred ca singura noastra speranta pentru viitor este sa adoptam o noua conceptie cu privire la educatia umana, una in care incepem sa reconstituim conceptia noastra despre bogatia capacitatii umane.